Oplossing voor lerarentekort randstad

Omdat het lerarentekort enorm speelt in Nederland waren we erg benieuwd naar mogelijke oplossingen voor het lerarentekort in de Randstad. Via een poll op LinkedIn vroegen we naar de mening van onderwijzers en dit leidde tot de volgende resultaten.

(Jurgen Kruger is onze lieftallige collega en mede-eigenaar van ABCopschool. ;))

Resultaten onderzoek

Veel stemmen gingen uit naar de woongelegenheden verbeteren (34%) en hogere vergoedingen (37%), maar is dit wel de oplossing voor het lerarentekort? In de 17 commentaren die gegeven werden kwam voornamelijk naar voren dat het probleem meer ligt bij het toelaten van studenten in het onderwijs. Wat volgens een aantal personen hiervoor de oplossing is, staat hieronder beschreven.

Standpunten van onderwijzers

‘’Vele mensen van onderaf, dus mbo, zullen worden tegengehouden door de toelatingstoetsen. Als we de toelatingstoetsen van de pabo stopzetten en mensen toelaten tot het eerste jaar, kan dat jaar uitwijzen of ze de juiste kennis etc. hebben. Het voordeel hiervan is dat mbo’ers met een onderwijsassistente diploma, die vaak de ambitie hebben tot leerkracht basisonderwijs, makkelijker kunnen doorstromen. In het eerste jaar krijg je kennis en vaardigheden aangeleerd. Als je bijvoorbeeld minimaal een 6,5 staat voor vakken kan je door naar het tweede jaar, als je minder dan een 6,5 hebt voor de vakken moet je stoppen. Dit kan je dan aan het einde van het eerste jaar meten.’’

‘’De opleiding toegankelijker maken en uitzonderingen maken tijdens de opleiding. Ik ken een enorm goede leerkracht die 2 punten te laag scoort voor haar wiskundetoets, al een aantal jaren. De vragen die in deze toets voorkomen gaan soms echt nergens over, dat hebben wij op vmbo en mbo of havo nooit geleerd. Kijk dan niet alleen naar die 2 puntjes van wiskunde maar naar het gehele plaatje als leerkracht en haar kennis. Zij zal meer kennis van wiskunde hebben door het ploeteren voor haar toets al een aantal jaar dan de gemiddelde basisschoolleerkracht. Dan nog niet gesproken over de toelatingstoetsen. Dat lees ik hierboven ook al.’’

Bovenstaande meningen zijn meer van toepassing voor de lange termijn en zullen vanaf hogerhand beslist moeten worden. Maar als we kijken hoe scholen op korte termijn het lerarentekort kunnen beperken dan is het wijs om de blog Zo doe je zelf je werving & selectie in het onderwijs! (+gratis download met tips) te lezen.

Daarnaast is het ook waardevol om extra handjes in de klas te hebben van bijvoorbeeld een onderwijsassistent of student. Op deze manier krijgen, de leerlingen die dat nodig hebben, de persoonlijke aandacht die ze verdienen en kunnen leerkrachten zich focussen op de hele klas. Onderwijsassistenten of studenten kunnen leerlingen extra ondersteuning bieden in kleine groepjes bij bijvoorbeeld spellingen, rekenen en lezen. Op deze manier zullen achterstanden sneller weggewerkt worden en zullen leerlingen lekkerder in hun vel zitten en meer zelfvertrouwen ervaren. Bezoek de website van De Rijksoverheid om meer te weten te komen over de inzet van onderwijsassistenten en studenten vanuit het NPO.

Verbeter de onderwijskwaliteit voor jouw leerlingen

Onderwijskwaliteit verbeteren voor jouw leerlingen? Bekijk dan de mogelijkheden met ABCopschool of vraag ons om advies voor een passende oplossing. Onze adviseurs denken graag met jullie mee.

Neem vrijblijvend contact op door te bellen naar onze expert Roi Rigler – +31 (0)6-18906393 of stuur ons een bericht en ontvang binnen 24 uur de informatie!