Kennismaken met de Kernvisie methode

Nina Hamers werkt als Remedial Teacher en dyslexiespecialist op OBS Koolhoven in Tilburg. Daarnaast heeft ze haar eigen RT praktijk aan huis: Leren met Nina in Kaatsheuvel. In deze blog deelt ze meer over haar ervaringen met de Kernvisie methode en welke resultaten ze merkte bij de leerlingen. Lees dus snel verder en misschien is deze methode wel de perfecte oplossing voor jouw leerling(en). 

 

Hoe het allemaal is begonnen…

Ik werk sinds 2011 in het basisonderwijs. Eerst heb ik als leerkracht gewerkt en na het volgen van een opleiding tot Remedial Teacher kon ik daar direct mee aan de slag op de school waar ik werk. Daarnaast heb ik sinds een jaar een praktijk aan huis. Tijdens mijn werk merk ik heel goed verschillen tussen kinderen. Ieder kind is anders en heeft tot bepaalde hoogte iets anders nodig om tot leren te komen. Maar wat ik merk is dat het zelfvertrouwen voor ieder kind een belangrijke voorwaarde is om zich te ontwikkelen. Wanneer het kind denkt het toch niet te kunnen leren, is de kans ook groter dat het niet gaat lukken en zo komt het dan in een vicieuze cirkel terecht.

Vorig jaar kwam ik voor het eerst in aanraking met het boek “Krachtig anders leren”, geschreven door Wim Bouman. Wim Bouman is tevens de grondlegger van de Kernvisie methode. Nadat ik zijn boek had gelezen en zijn Webinar had gezien was ik zo enthousiast dat ik besloot om de opleiding tot Kernvisiecoach te gaan volgen. In november 2021 behaalde ik mijn certificaat en ik heb inmiddels al zo’n 10 kinderen mogen begeleiden. De Kernvisie methode is een krachtige methode. Bedoeld voor leerlingen die vastlopen in het onderwijs en dan met name op het gebied van automatiseren. Deze kinderen lopen vaak vast omdat de manier waarop het onderwijs wordt aangeboden, niet voldoende aansluit bij hoe deze kinderen leren. Het zijn over het algemeen de leerlingen die visueel en gevoelsmatig zijn ingesteld terwijl er in het onderwijs meer een beroep wordt gedaan op het auditieve en digitale geheugen. En daar ligt volgens Wim Bouman dus de crux. Leer deze kinderen op een andere manier leren en ze blijken het wél te kunnen. Dat doet dan ook veel met het zelfvertrouwen waardoor deze kinderen gelukkig weer in een positieve spiraal terechtkomen.

Na het volgen van de opleiding stond ik te popelen om het geleerde in de praktijk toe te gaan passen, maar ik was tegelijkertijd een beetje sceptisch. Zou het echt gaan werken? Ik ben zelf niet enorm visueel ingesteld, dus ik kon het me wat lastig voorstellen. Inmiddels heb ik al verschillende keren mogen ervaren dat het werkt. De leerlingen voor wie ik de Kernvisie methode inzet zie ik al heel snel vooruit gaan. En niet alleen op cognitief gebied maken ze stappen, ook sociaal-emotioneel gezien is er groei. Niet zo vreemd natuurlijk als je je beseft hoe demotiverend het werkt als je altijd je best doet, zonder het gewenste resultaat terwijl je ziet dat het je klasgenoten wel lukt!

 

Voor wie is de Kernvisie methode bedoeld?

Kinderen die passen binnen de Kernvisie methode zijn vaak juist intelligente kinderen, van wie de ouders het gevoel hebben dat het er wel in zit maar dat het er (nog) niet uitkomt. Het mooie is dat de voorkeur voor denkstijl erfelijk is. Dus dat ouders zichzelf ook vaak herkennen in het verhaal wat wij als Kernvisiecoach vertellen. Ik heb zelfs al ouders gehad die aangaven er zelf ook nog wat van te leren.

Als ouders voor de Kernvisie methode kiezen dan gaan ze een traject in van gemiddeld acht tot tien sessies. Een van de ouders komt samen met het kind naar de coaching en de ouder observeert tijdens de coaching. Daarna gaan ouder en kind drie weken lang thuis aan de slag met de handvatten die ze hebben gekregen. De tijdsinvestering lijkt groot, maar het gaat om vijftien minuten per dag, vijf dagen per week. Dat is dus prima te doen. Als kinderen merken dat dit ze goed afgaat en vooruit gaan, willen ze er graag hun best voor doen. Ze raken intrinsiek gemotiveerd, want weten waar ze het voor doen. Wat ik ook mooi vind aan de Kernvisie methode is dat je het kind technieken aanleert waar het zijn hele schoolloopbaan mee vooruit kan. Ook in het voortgezet onderwijs kunnen de leerlingen die het traject doorlopen hebben, hun aangeleerde vaardigheden toepassen en gebruiken. Het is dus zeker de moeite waard om je, als ouder of onderwijsprofessional, in de Kernvisie methode te verdiepen!

 

Extra instructies op jouw school?

Extra instructies aanbieden op school? Bekijk dan de mogelijkheden met ABCopschool en het NPO, of vraag ons om advies voor een passende oplossing. Onze adviseurs denken graag met je mee.

Neem vrijblijvend contact op door te bellen naar onze expert Roï Rigler – +31 (0)6-18906393 of stuur ons een bericht en ontvang binnen 24 uur de informatie!