De afgelopen weken besteedden we aandacht aan de leermethodiek bewegend leren. Na uitgelegd te hebben hoe je het toepast en na het delen van een aantal creatieve tips, waren we benieuwd: gebruiken jullie bewegend leren op school? En vind jij dat er meer aandacht zou moeten zijn van deze manier van lesgeven? We vroegen het aan jullie, en dit waren de uitkomsten. 

 

Iedere maand deelt oprichter Roi Rigler een of meerdere polls in zijn netwerk van onderwijzers en schooldirecteuren. Deze keer dook hij met zijn poll in de mening van zijn netwerk. Hij vroeg zijn volgers: ‘Moet er volgens jou meer aandacht besteed worden aan bewegend leren op scholen?’. De uitslag van de poll kun je vinden in deze blog. 

Stelling: ‘Er moet meer aandacht zijn voor bewegend leren op scholen.’

Bewegend leren op school onderzoek

Een opvallend eerste detail is dat deze poll veruit de meeste stemmen behaalde, met 127 stemmen in totaal. Uit de resultaten bleek dat het merendeel toch zeker de voordelen van bewegend leren inziet: 81% van de stemmen ging uit naar ‘Eens’. 83 volgers stemden dus in het voordeel van bewegend leren. Redenen voor het positief stemmen op deze stelling, waren onder andere het feit dat er veel wetenschappelijk onderzoek naar de methode is gedaan en dat bewegend leren veel voordelen met zich meebrengt. 

Niet alle volgers vinden dat er meer aandacht voor de lesmethode moet komen. 13%, zo’n 14 stemmen, werden uitgebracht in het nadeel van de stelling. Die stemmen werden onderbouwd met reacties als: “Bewegend leren is weer een nieuwe trend. Hoezo? Wat maakt dat dit een trend aan het worden is? Natuurlijk hebben leerlingen afwisseling nodig in het aanbod, is beweging belangrijk voor geest en lijf, maar waarom moet dit tegelijk met leren?”. 

Een aantal stemmers kozen echter voor ‘Anders’, zo’n 6% en 7 stemmers in totaal. Reden hiervoor was de formulering van de huidige stelling, konden we uit een reactie aflezen: Er móet steeds meer in het onderwijs. We kunnen geen keuzes maken en prioriteiten stellen maar proppen steeds meer in het toch al overvolle lesprogramma. Bewegend leren is een keuze, die je in kunt zetten als het past bij je aanbod. Laat het alsjeblieft ook een keuze blijven.”

De reacties op de poll verbazen ons niet. Ook wij zien bij onze begeleiding wel degelijk de voordelen van bewegend leren op het leerproces van studenten. Maar we begrijpen ook dat lesmethodes niet opgelegd moeten worden maar dat het de keuze van de docent is om hierop in te spelen. Tijdgebrek kan een reden zijn om dit niet te doen, of gebrek aan handjes in de klas. Hoe zou je dan toch eens kunnen kijken of bewegend leren bij jouw klas past? 

Meer lezen? Ontdek wat bewegend leren inhoudt en hoe je het toepast

Bewegend leren met stoepkrijt

Bewegend leren uitproberen via het NPO 

Wil je nieuwe lesmethodes uitproberen en je klas de nodige extra aandacht geven die het verdient? Bespreek dan eens met je schooldirecteur of jullie extra hulp en fondsen kunnen inschakelen via het NPO. Is dit het geval, dan kun je die hulp op korte termijn al realiseren via een derde partij. Wat kun je dan doen om de optimale inzet voor jouw klas te realiseren? 

 

Stap 1: Bedenk een strategie 

Wat is het huidige probleem, wat wil je bereiken en hoe wil je er komen? Met die vragen in gedachten kun je de strategie opstellen waarmee je gaat kijken wat er mogelijk is met het NPO. Alleen op die manier kun je optimale inzet realiseren van de middelen. Stel: je merkt dat kinderen in je klas hun energie niet kwijt kunnen en op het midden van de dag, of zelfs eerder al, hun focus en concentratie verliezen. Je doel is dan je leerlingen gemotiveerd houden en een mogelijk middel om er te komen is bewegend leren. Bespreek dat vervolgens met je schoolleider. 

 

Stap 2: Benader de gewenste onderwijsondersteuner

Op het moment dat jullie de hulpvraag kristalhelder hebben, heb je twee opties: je zet zelf een vacature uit, of je laat een derde partij voor je zoeken. In het eerste geval betekent het zelf de tijd en moeite steken in het vinden van je klassenondersteuner, in het tweede geval betekent het zorgeloos op zoek naar de juiste match. Daarbij zal een goede partij je ook helpen om de hulpvraag scherp te stellen en te kijken of de oplossing die jij in gedachten had, wel de juiste is. Samen kun je dan zorgen dat je tot de ideale oplossing komt op korte termijn. 

 

Stap 3: Keuze uit kandidaten maken 

Of je nu zelf de recruitment hebt gedaan, of een ondersteuner hebt ingeschakeld, uiteindelijk heb je een lijst met kandidaten waaruit je kunt gaan kiezen. Houd continu scherp wat je wilt bereiken en of de persoon die je voor je hebt aansluit bij de onderwijskwaliteiten die jij nodig hebt in je klas. Ga niet voor de eerste de beste kandidaat maar wees kritisch in je keuze. Uiteindelijk heb je er alleen iets aan als je echt ontzorgt wordt door je ondersteuner. De verkeerde keuze kost je uiteindelijk meer tijd en dat is nou precies wat je niet wilde. 

 

Stap 4: Match & Hire

Heb je jouw match gevonden? Dan kun jij hem of haar in dienst nemen, ofwel zelf of via je tussenpartij! Ga je voor de eerste keuze, dan zul je zelf de aanvraag bij het NPO moeten indienen. Helpt een tussenpartij je de match te realiseren, dan zal deze je ook helpen bij de aanvraag van je NPO-gelden.  

Het voordeel van aannemen via een tussenpartij is daarnaast ook dat zij je zullen helpen bij het onboarden, bijsturen en evalueren van je nieuwe medewerker. Zo kost het je geen extra resources, maar ben je dubbel geholpen op kandidaat en HR-niveau. 

Bewegend leren en stoepkrijt

Conclusie 

Onze poll wees uit dat het merendeel van onderwijzers en schoolleiders zeker de voordelen inziet van bewegend leren en er meer op in zou willen zetten op school. Toch kan gebrek aan tijd en middelen ervoor zorgen dat dit niet gebeurt. Geef jouw leerlingen ook de beste start, en bekijk eens de mogelijkheden via het NPO. Zo kun je binnen no time extra ondersteuning realiseren vanuit financiering van de overheid. 

Dit of andere oplossingen realiseren voor jouw leerlingen? Vraag ons om advies voor een passende oplossing bij jullie op school. Onze adviseurs denken graag met jullie mee. 

Neem vrijblijvend contact op door te bellen naar onze expert Roi Rigler – +31 (0)6-18906393 of stuur ons een bericht en ontvang binnen 24 uur de informatie!