Gedrag als inspiratie

Grenzen opzoeken, boosheid, pesten, moeite met sociaal gedrag, druk gedrag, faalangst. Gedrag, spel en lichamelijke issues van kinderen kunnen ons triggeren. Het kan soms een gevoel van irritatie geven, zorgen baren, je zou het zo graag anders zien. En wellicht heb je als leerkracht, samen met ouders, al van alles geprobeerd: grenzen stellen, praten, coaching. En hielp dit een beetje of tijdelijk.

Als iets jou raakt, zegt het meestal ook iets over jou. Zit er een boodschap achter voor jou. Kinderen kunnen als de beste iets in ons raken. Ze houden ons daarmee een spiegel voor, puur en zuiver, vanuit onvoorwaardelijke liefde. Een spiegel waarmee ze ons willen laten zien wat er anders mag, wat wij anders kunnen doen. Een kind wil namelijk niets liever dan ons volwassenen gelukkig zien.

Een voorbeeld uit de praktijk

Zo liep leerkracht Hans al een tijdje tegen het gedrag van een leerling aan. “Mikey was zo’n leerling die niet luisterde, mijn grenzen opzocht, tegen me loog en dingen achter hield. Naast de irritatie daaromtrent maakte ik me zorgen om hem.” Hans durfde in de spiegel te kijken die een kindertolk / gedragsvertaler hem voorhield. “Voordeel vond ik dat Mickey er zelf niet bij hoefde te zijn. Na een vertaling bleek dat deze lieverd mij een spiegel voorhield van het kleine jongetje dat ik ooit was. Dat was even slikken! Ik besefte dat ik niet echt naar mezelf luisterde en steeds weer over mijn grenzen ging, mezelf niet alles gunde.”

“Dat de wisselwerking tussen leerkracht en kind zo groot is en dat mijn ‘oude pijn’ zoveel invloed heeft op mijn leerlingen had ik niet kunnen bedenken. Toen het besef van zijn boodschap goed doordrong en ik het doorvoeld had, veranderde er iets in onze relatie. We waren weer in verbinding. Ik kon hem zien, echt zien. Ik had de boodschap achter zijn gedrag ontvangen en hij kon het loslaten. Hij heeft nooit meer tegen me gelogen en… ik heb hem inmiddels in mijn hart gesloten. Wat een kado!”

Herken jij je in Hans?

Hans heeft een traject gevolgd bij kindertolk Karina Bliek van Gedrag als inspiratie. Karina helpt leerkrachten en ouders te kijken naar de boodschap die vaak achter gedrag schuilt. Ze inspireert hen om op een andere manier naar gedrag te kijken.

Meer weten? Neem dan contact op via [email protected] of 06 1555 8601. Of kijk op de social media kanalen Facebook, Instagram en LinkedIn, onder het account ‘Gedrag als inspiratie’.

Onlangs is Karina geïnterviewd over haar werk als kindertolk / gedragsvertaler. Het interview is terug te kijken via https://bit.ly/3ykWiZG

Lees hier meer interessante blogs over leerlingen en het onderwijs!