De praktijkklas

Er is eerder al een blog gewijd aan plusklassen voor leerlingen die cognitief meerbegaafd zijn. De tegenhanger van de plusklas is de praktijkklas: een concept waarbij leerlingen die graag de handen uit de mouwen steken bij bedrijven een middagje in de week nieuwe dingen leren. Dit kan iets zijn bij een bouwbedrijf, de kapper, een verzorgingstehuis enzovoort.

De praktijkklas is een idee van Harry Bouwman, leraar op de Arkt in Oldemarkt. Hij betoogd dat leerlingen te eenzijdig getoetst worden op de theoretische vakken. Dit leidt tot minder motivatie en weinig tot geen succesmomenten. Er heerst vaak ook de gedachte onder ouders dat Theoretische leerweg altijd nog beter is dan praktijkonderwijs, juist in een tijd dat er een nijpend tekort is aan bouwvakkers, elektriciens en verzorgenden.

Positieve effecten op leerlingen

Onder deelnemende leerlingen van praktijkklassen zijn enquêtes gehouden waaruit ondubbelzinnig uit blijkt dat leerlingen met veel meer plezier naar school gaan en ook een actievere werkhouding hebben. Ze hebben veel meer succeservaringen dan voorheen. Die betere inzet tijdens reguliere lessen komt ook doordat leerlingen beter verband weten te leggen tussen theorie en praktijk. Om een stekker in elkaar te zetten, moet je kunnen rekenen. Onderwijs voer je niet alleen met je hoofd maar ook met hart en handen.

Vormgeving

Sommige scholen kiezen ervoor om de school zo in te richten dat er praktijklessen kunnen worden gegeven. Denk hierbij aan een professionele keuken en klusruimte. Bovendien zijn er scholen die de samenwerking aangaan met bedrijven. Het gave aan de vormgeving van de praktijkklassen is dat het goed aansluit bij de vakken die de leerlingen hoogstwaarschijnlijk krijgen in het middelbare onderwijs.

Een keer willen sparren om te kijken of praktijkklassen ook iets is voor jouw leerlingen? Neem dan vrijblijvend contact op door te bellen naar onze expert Roï Rigler – +31 (0)6-18906393 of stuur ons een bericht en ontvang binnen 24 uur de informatie!