Bewegend leren is de ideale methode om je leerlingen bij de les te houden. Doordat je stilzitten afwisselt met beweging van het lichaam help je jouw leerlingen focussen, ontwikkelen en betrokken te houden. Vorige week bespraken we een aantal tactieken die je makkelijk kunt toepassen om bewegend leren te introduceren bij jou in de les. Deze keer delen we vijf creatieve bewegend leren ideeën om toe te passen tijdens de spellingles. 

 

Niemand is gebaat bij acht uur lang stilzitten. Verschillende onderzoeken wezen al uit dat er een verband is tussen langdurig stilzitten en verschillende gezondheidsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan gewichtsproblemen maar ook aan een verminderde concentratie en werking van de hersenen. Niet voor niets wordt er al jarenlang campagne gevoerd om meer te bewegen. Nu de lente is aangebroken en bewegen ook weer buiten kan, raden wij daarom aan eens te gaan experimenteren met bewegen in de klas. In deze blog vind je vijf manieren waarop je spelling kunt oefenen door middel van bewegend leren. 

 

Met bewegend leren spelling oefenen op 5 manieren

  1. Lichaamsbewegingspatronen
  2. Woorden uitbeelden
  3. Spelling buiten oefenen 
  4. Uitbeelden met het lichaam
  5. Woordwandelen 

1. Lichaamsbewegingspatronen 

Het effect van bewegend leren begint al bij de kleinste bewegingen. Je hoeft niet letterlijk met letters te werken om aan de slag te kunnen met spelling. Zo zijn lichaamsbewegingspatronen tijdens het studeren zeer geschikt om stof onder de knie te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een beweging als dribbelen met een basketbal of tennisbal terwijl spelling geoefend wordt. Op deze manier wordt het leerproces versneld omdat de hersenen de lichaamsbewegingen kunnen automatiseren. 

Het bewegende lichaam zorgt ervoor dat de spellingsactiviteiten in minder tijd naar het onderbewuste verplaatsen. Krijgt het kind de beweging onder controle, dan kan het meer energie besteden aan het leren spellen. Door de twee te combineren, is het leren van spelling een stuk sneller en efficiënter dan oefenen in de klas.

2. Woorden uitbeelden 

Spelling is iets dat we niet van nature aanleren. Het kost daarom moeite om alle regels onder de knie te krijgen. Beweging kan helpen een link te leggen tussen een woord, de letters en de betekenis ervan. Zeker als je de beweging gebruikt om het woord meteen uit te beelden. 

Na het lezen van een boek over emoties, bijvoorbeeld, kunnen leerlingen gevraagd worden om op te staan en de nieuwe woorden die ze net geleerd hebben uit te beelden, zoals ‘tevreden’, ‘woedend’ en ‘moedig’. Tijdens het vertellen van verhaaltjes kunnen ze gevraagd worden om met hun voeten te stampen, wat een punt voorstelt, telkens als de leerkracht het einde van een zin bereikt.

Of kijk eens naar woordspelletjes,  waarbij iemand uitbeeldt, en de rest van de kinderen raadt welk woord er bedoeld wordt. De link naar de woorden is eerder gelegd, lichamelijke beweging is toegepast en leerlingen kunnen tegelijkertijd van elkaar leren. 

3. Spelling buiten oefenen

Bewegen in de klas is leuk, maar niet altijd even handig. Wil je het liever effectief aanpakken? Neem je klas mee naar buiten. Oefen de woordjes op het schoolplein met stoepkrijt, neem je leerlingen mee naar het bos om daar met takjes woorden te spellen of laat hen in het zand verschillende woorden schrijven die ze om zich heen zien, zoals ‘schelp’, ‘zandbak’ of misschien wel ‘strand’. 

Of kijk eens of je met jouw klas de spellingsestafette kunt doen. Je groep kan opgedeeld worden in teams van 4 tot 6 personen. Een teamlid rent naar de docent en heeft 15 seconden om het spellingskaartje te lezen. Daarna rent de leerling terug naar het team en schrijft het woord op. Als het kind uitgeschreven is kan het volgende kind voor een nieuw woordje komen, net zolang tot alle woorden opgeschreven zijn. Voor ieder goedgeschreven woord krijgt het team punten, maar ook voor de snelste tijd. Als het spel afgelopen is kunnen de kinderen met de docente nabespreken welke strategieën ingezet zijn om het woord te onthouden.

Bewegend en spelend leren

 

4. Letters uitbeelden met het lichaam 

Hoe leuk is het om letters te vormen met je lichaam? Ook dit is een perfecte buitenactiviteit, of eentje die in de gymzaal zou kunnen plaatsvinden. Maak een lijstje met 10 woorden om te oefenen, laat je leerlingen er eentje kiezen en het juiste aantal klasgenoten bij elkaar zoeken om het woord te spellen. Zorg dat je het beeld vastlegt, bijvoorbeeld met een camera op je telefoon. Zo kun je later met de klas analyseren of alle woorden goed gespeld zijn, of dat er verbeteringen nodig waren. 

Je kunt je leerlingen hiermee ook thuis laten oefenen, en het vast laten leggen. Zo wordt spelling een leuk spel, en krijgen je leerlingen de letters en woorden een stuk sneller onder de knie!

5. Woordwandelen

Met woordwandelen schrijf je een woord uit op de grond met stoepkrijt, waarna leerlingen over de letters lopen om het woord te vormen. Het idee is als volgt: maak een lijstje met woorden en laat de leerlingen deze woorden uitschrijven op het schoolplein. 

Nu is het tijd om te oefenen. Laat de kinderen langs alle woorden lopen en ze onderweg in hun hoofd spellen. Dit werkt heel goed voor kinderen die moeten bewegen terwijl ze leren (kinesthetische leerlingen).

Het is ook een perfecte methode voor elk kind dat moe is van de hele dag zitten. Woordwandelen is een ideale manier om naar buiten te gaan, te bewegen, en te leren.

Bewegend leren hoeft niet moeilijk te zijn! 

Onze voorbeelden wijzen het uit: met een klein beetje voorbereiding kun je op de leukste manieren kinderen kennis laten maken met spelling. Dit soort lessen zijn in het bijzonder effectief voor de leerlingen die meer moeite hebben met stilzitten, of diegenen die over het algemeen minder bewegen. 

Als docent kun je ook helpen de leerling thuis te laten oefenen. Geef huiswerkopdrachten mee die beweging tijdens het leren stimuleren. Op deze manier kun je samen met de ouders voor het beste resultaat gaan. 

Samen de leerling centraal zetten 

Bewegend leren of extra ondersteuning inzetten voor jouw leerlingen? Bekijk dan de mogelijkheden met ABCopschool en het NPO, of vraag ons om advies voor een passende oplossing. Onze adviseurs denken graag met jullie mee. 

Neem vrijblijvend contact op door te bellen naar onze expert Roi Rigler – +31 (0)6-18906393 of stuur ons een bericht en ontvang binnen 24 uur de informatie!