1. Vergelijken
  2. Onderwijsassistent versus WO/HBO studentbegeleider

Onderwijsassistent versus HBO/WO studenten

Goede bijles en ondersteuning op school zorgen er voor dat leerlingen zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen. Daarom wil je vertrouwen op goede ondersteuning en verrijking welke leerlingen verder helpt. Dit kan met een betrouwbaar persoon die helpt met deze ondersteuning. Om jouw keuze makkelijker en overzichtelijker te maken, bieden we je op deze pagina de vergelijking tussen een onderwijsassistent en een studentbegeleider.

Meteen meer weten?
Vraag  gratis ons informatiepakket aan:

Samenvatting

Het huidige lerarentekort, de coronacrisis en de hoge werkdruk maken het voor scholen uitdagend om voor iedere leerling passend onderwijs te bieden. Hierdoor kampen steeds meer leerlingen met een achterstand van hun basisvaardigheden (lezen, rekenen en spelling). Daarom zoeken veel scholen en schoolleiders naar creatieve oplossingen om deze achterstanden weg te werken. De extra inzet van goed personeel kan hierin een mogelijke oplossing zijn. Hieronder vind je de overeenkomsten en verschillen tussen een studentbegeleider en onderwijsassistent.

WO/HBO studenten

De studentbegeleiders zijn didactisch begaafd en hanteren een hoger aangemeten leerstrategie waardoor leerlingen continue uitgedaagd worden en aan het einde van een begeleidingstraject een mooie groei hebben doorgemaakt.

Voordelen studentbegeleiders ABCopschool:

• Didactisch vaardig (verstand van het vak waar ondersteuning voor nodig is)
  • Pedagogisch vaardig
  • Flexibel
  • Ontzorging leerkrachten
  • Leerlingen juiste leerstrategieën aanleren
  • Geen inwerktijd
  • Staat dicht bij de belevingswereld van de leerlingen
  • Persoonlijke aandacht
  • Aanvullend onderwijs in kleine groepjes van max. 5 leerlingen

Onderwijsassistent

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat onderwijsassistenten niet goed worden begeleid in het juist inzetten van didactisch gereedschap. Daarbij nemen zij al gauw het leren over van de leerling, waardoor leerlingen minder uitgedaagd worden zelf goed na te denken.

Voordelen onderwijsassistenten:

• Duurzame inzet
  • Niet-inhoudelijk voorbereiden van lesmateriaal; sorteren, printen, kopiëren en nieten
  • Surveilleren tijdens toetsen of pauzes
  • Oefeningen doen met leerlingen die extra aandacht nodig hebben
  • De lesplanning doen in overleg met de leraar
  • Het klaslokaal opruimen en/of voorbereiden voor toetsen of experimenten
  • De administratie van cijferlijsten en aanwezigheid bijhouden
  • Het plannen en organiseren van buitenschoolse activiteiten (zoals excursies)

We zien het volgende als we een HBO/WO studentbegeleider tegenover een onderwijsassistent zetten:

Onderwerp WO/HBO student Onderwijsassistent
Opleidingsniveau WO/HBO MBO
Didactisch vaardig + +/-
Pedagogisch vaardig + +
Geen inwerktijd +
Flexibel + +/-
Ontzorging leerkrachten + +/-
Dicht bij de belevingswereld van de leerling
+ +/-
Persoonlijke aandacht + +
Duurzame inzet +/- +
Leerlingen juiste leerstrategieën aanleren + +/-

Toelichting: De kosten voor een onderwijsassistent zijn gemiddeld €1.998,00 per maand. Echter moet de onderwijsassistent wel ingewerkt worden. Wat veel tijd en ook geld kost voor de school. De inzet van een HBO/WO student via ABCopschool, voor 24 uur per maand, kost gemiddeld €1.428,00 per maand. De HBO/WO student wordt ingewerkt door ABCopschool en kan leerlingen het beste didactisch ondersteunen.

Conclusie:

Uit bovenstaande informatie komt naar voren dat wanneer je jouw leerlingen echt wilt ondersteunen met het wegwerken van leerachterstanden of wilt verrijken op didactisch vlak, het minder kostbaar en waardevoller is om een studentbegeleider in te zetten. Zoek je iemand die de zorgen verlaagd van een leerkracht door middel van bijvoorbeeld kopieerwerk, surveilleren en administratie dan is een onderwijsassistent de aangewezen persoon.

Een schooldirecteur aan het woord over de voordelen van studentbegeleiders via ABCopschool

Wat zeggen klanten?

Zij werken met studentbegeleiders op school:

De voordelen van ABCopschool in het kort:

Onderwijsexperts

Binnen 1 week kandidaten

Scherpe tarieven

Gem. beoordeling: 4,5

Naast bovenstaande voordelen, kun je bij ABCopschool altijd rekenen op:

Binnen 2 weken al extra ondersteuning

Afgestemd op de wensen van de school en hulpvragen van leerlingen

Welk vraagstuk ook speelt, als vaste partner denken we mee voor de beste oplossing

Vandaag nog meer weten?

Vraag het gratis informatiepakket aan.