Bedankt voor het aanvragen van onze borchure. De brochure is zojuist naar je email verzonden. Maar wacht nog heel even…

Sta jij als directeur ook zelf voor de klas?

Er is een nijpend lerarentekort in het basisonderwijs. Vaak staat de directeur daarom zelf ook voor de klas, worden onbevoegden ingezet of mensen extern ingevlogen. Het lijkt een structureel probleem waarvoor niet een snelle oplossing bestaat. Dit speelt in heel het land. Laten we even Amsterdam als voorbeeld nemen: daar kampen ze met een tekort van 563 fte waar 14.000 leerlingen op zijn minst de wrange vruchten van mogen plukken. Vaak zijn er daarnaast ook nog verborgen tekorten. Klassen worden bijvoorbeeld samengevoegd. Formeel is er dan een vacature minder, maar niettemin lijdt de kwaliteit van het onderwijs hier wel degelijk onder.

Om het lerarentekort te tackelen wordt er nagedacht over onconfessionele maatregelen zoals het invoeren van een vierdaagse schoolweek of het online lesgeven. Uit een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders blijkt dat een op de vijf scholen overweegt een vierdaagse schoolweek in te voeren. Ook worden er ´alternatieve´ lessen bedacht. Dit zijn onder andere lessen waar kinderen van een groep – na een korte instructie van een leraar – zelfstandig aan de slag gaan, zodat de leraar weer voor zijn of haar eigen klas kan gaan staan.

Aanpak lerarentekort voor jouw school

Tekort aan handjes in de klas, betekent niet per definitie een tekort aan docenten. Je kunt deze gaten ook op alternatieve manieren invullen. Heb je al eens gedacht aan extra onderwijsondersteuners? Door die in te zetten kan er aan leerlingen extra aandacht worden besteed, denk aan: 1-op-1 begeleiding, maar ook onderwijs in kleine groepjes.

Door naar alternatieve methoden te kijken, zet je niet met alle scholen in de omgeving in op dezelfde oplossingen. Zo voorkom je ook dat je met zijn allen in dezelfde vijver aan het vissen bent.

Connie Nativ

Interim Directeur Karreschool

Den Haag

Via onze partner ABCopschool zetten wij studenten in om onze leerlingen na schooltijd, extra te laten automatiseren en pre-teaching te geven. We zijn net gestart, maar we zijn vol vertrouwen dat het gaat lukken. Leerlingen, leerkrachten en ouders zijn enthousiast. Voor mij was het echt ‘out-of-the-box’ denken, maar het biedt een ander perspectief. Hoe kunnen we op een andere manier leerkrachten ondersteunen in hun dagelijks werk, waar de leerlingen beter van worden?